مدیركل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: تهیه و تدوین برنامه جامع شهر اصفهان با مشاركت مردمی كه حس تعلق به شهر همواره دغدغه آنها بوده، پیش میرود.
به گزارش خبرنگار ایمنا، حجتالله غلامی صبح امروز (پنجشنبه) در مراسم اعلان عمومی شروع فرایند تهیه طرح جامع شهر اصفهان اظهار كرد: با برداشتن چند گام میتوان طرحی برای شهر اصفهان ارائه كرد كه مشكلات را رفع كند؛ گام اول دریافت مجوز از شورای عالی شهرسازی و معماری است، در این راستا میتوان با تشكیل جلسات متعدد با اعضای شورای عالی، شورای شهر و شهرداری اصفهان، مجوزهای لازم را دریافت كرد، گام دوم این است كه شورای راهبری طرح باید تعیین شود كه خوشبختانه محقق شد.
وی افزود: امروز گام سوم و مهمترین قدم برای شروع كار یعنی اعلان عمومی برنامه جامع شهر اصفهان را با حضور تمام ذینفعان آغاز كردیم و مشاركت مردمی را برای نخستین بار در تدوین برنامه جامع شهر اصفهان در نظر گرفتیم؛ تدوین برنامه جامع شهر اصفهان با مشاركت مردمی كه حس تعلق به شهر همواره دغدغه آنها بوده پیش میرود.
مدیركل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: این كه چرا به سمت رویكرد نوین رفتهایم باید مروری كنیم بر آنچه در گذشته برای شهر اصفهان انجام شده است، در واقع باید آسیبشناسیهای لازم را انجام داده و از كنار این بررسیها به سمت و سویی برویم كه اشتباهات گذشته تكرار نشود و برای طرحهای جامع و فراشهری بررسی كنیم چه جاهایی نقاط ضعف داشتهایم و این كه آیا ادامه روشهای قبلی برای طرح جامع مناسب است یا لازم است شیوههای جدید به كار گیریم.
غلامی با بیان این كه نخستین طرح توسعه شهر اصفهان به سالهای خیلی دور كه مادیها و نهرها در شهر اصفهان طراحی شده، باز میگردد، افزود: مادیها و نهرها در پهن دشت اصفهان جاری بودند و آب از این مادیها و نهرها به مویرگهای شهر روانه میشد؛ در كنار نهرها، باغات و در كنار باغات، محلهها به وجود آمد و همین مقدمهای برای ایجاد باغ شهر اصفهان شد.
وی با بیان این كه بیش از ۱۵۴ مادی و نهر در شهر اصفهان وجود دارد كه هنوز بسیاری از آنها از جمله مادیهای نیاصرم، فدن، شاهپسند و برازنده فعال هستند، تصریح كرد: این مادیها در پهن دشت اصفهان جاری شد و محلات و باغات شهر را به وجود آورد، باغاتی همچون به، زرشك، نگار، فرح آباد، بلبل و … كه امروزه اثری از آنها نیست و البته میتوانست دست مایهای برای طرح های شهری باشد.
وی افزود: مقدمه طرح جامع شهری در سال ۱۳۳۷ برای اصفهان ارائه شد، طرحی كه به لحاظ برداشت نامناسب از شهر نتوانست مشكلات اصفهان را در آن زمان رفع كند از این رو بلافاصله طرح جامع مطرح شد؛ طرح جامع اول شهر اصفهان به دلیل تغییرات و نیاز به گسترش شهر تهیه و سال ۱۳۵۰ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید، این طرح شتابزده به دلیل فقدان انعطافپذیری بلافاصله متوسل به طرح تفصیلی شد تا سخت بودن خود را جبران كند.
مدیركل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان كرد: طرح تفصیلی اول كه سه سال بعد از تصویب طرح جامع اتفاق افتاد از سوی مهندسان مشاور تهیه شد؛ طرح تفصیلی اول تا اندازهای به راههای رفع مشكلات شهر پرداخت و رویكرد مسئله محور داشت، امیدوار بودیم این طرح بخشی از مشكلات را حل كند، اما همزمان با رشد اقتصادی استان و بهسازی و نوسازی شهر شوربختانه این طرح در دوره التهابات پیش از انقلاب گم شد و مجریان و برنامهریزان شهری نتوانستند بر اساس آن اقدام كنند و تحققپذیری آن را امكانپذیر سازند.
غلامی با بیان این كه مرحله دوم طرح جامع شهر اصفهان پس از انقلاب رقم خورد گفت: این طرح متكی بر مطالعات طرح جامع و توسعه متصل شهر بود و سرریز جمعیتی شهر را به شهرهای اقماری از جمله شاهینشهر، خانهاصفهان، بهارستان، فولادشهر و مجلسی فرستاد؛ طرح جامع دوم بر پایه اصول انقباضی مطرح شد و ردپای آن در نخستین طرح تفصیلی قابل مشاهده بود.
وی افزود: طرحهای قبل از انقلاب شهر را به صورت سیستمی پویا و در ارتباط با محیط پیرامون خود در نظر نگرفت، لذا تدوین طرح تفصیلی دوم مطرح شد كه پس از خودكفایی مالی شهرداری ها مطرح و سال ۶۷ توسط مهندسان مشاور تهیه شد.
مدیركل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان این كه طرح تفصیلی دوم بین سالهای ۷۱ تا ۷۵ به تصویب كمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی و معماری رسید، اظهار كرد: این طرح میتوانست به بازنگری طرح جامع تبدیل شود، اما موفق عمل نكرد از این رو به سمت بازنگری طرح تفصیلی و در خلاء طرح جامع این طرح تهیه شد.
غلامی ادامه داد: باید به سرغ طرح جامع سوم می رفتیم از این رو با همكاری شهرداری و شهرسازی توافق نامهای امضا و بر اساس آن مقرر شد طرح بازنگری شهر اصفهان تهیه شود؛ وقتی بازنگری طرح تفصیلی در حال اجرا بود نمیتوانستیم از اهداف طرح جامع عدول كنیم، در این راستا نتوانستیم مشكلات مردم را با طرح تفصیلی رفع كنیم از این رو به فكر برنامه جامع شهر اصفهان افتادیم و امروز اعلان عمومی شروع فرایند تهیه برنامه جامع شهر اصفهان با رویكرد جدید را آغاز كردیم.
وی با بیان این كه بیش از شش دهه است كه طرحهای توسعه شهری به منظور هدایت رشد موزون شهر ارائه میشود، اما نتوانستیم علی رغم صرف هزینههای فراوان به نتیجه برسیم، گفت: البته اجرای برخی از طرحها در رعایت ضوابط ساختمانی، احداث شبكههای دسترسی و جهتدهی به گسترش كالبد شهرها تأثیرگذار بود، اما به اهداف توسعه پایدار شهر دست پیدا نكرد.
مدیركل راه و شهرسازی استان اصفهان یكی از مهمترین علت شكست طرحها را نگاه از بالا به پایین و استفاده نكردن از نظرات ذینفعان و مشاركت مردم دانست و تأكید كرد: باید منتظر چنین سرنوشتی برای طرحهای جامع شهری میبودیم؛ در تهیه برنامه جامع شهر اصفهان، بازآفرینی شهر اصفهان را در دستور كار قرار خواهیم داد موضوعی كه طی سالیان گذشته مورد بیتوجهی قرار گرفته بود.
غلامی با بیان این كه بیش از چهار هزار هكتار اراضی باغهای فرسوده و ناكارآمد در استان اصفهان وجود دارد، گفت: اگر در این مدت به موارد ذكر شده توجه میكردیم، امروز نباید بافتهای تاریخی شهر خالی از سكنه شود و حاشیهنشینی رشد قارچ گونه داشته باشد و به عنوان یك معضل بزرگ خودنمایی كند.
وی با بیان این كه ۱۵ درصد جمعیت شهر اصفهان در مناطق حاشیه شهر ساكن شده و دچار بدمسكنی هستند، اظهار كرد: این مسائل باید در برنامه جامع شهر اصفهان با رویكرد جدید دیده شود در این رویكرد شاهد مواردی مانند احداث هتل در كنار كوه صفه و به خطر افتادن موقعیت ریه تنفسی اصفهان و یا شاهد بارگذاریهای نامناسب شهری در كلان شهر اصفهان نخواهیم بود.
وی ادامه داد: در برنامه جامع شهر با رویكرد جدید حجم سفرهای انبوه در شهر تولید نمیشود تا شبكه معابر را قفل كند، در واقع در این طرح درآمدهایی از جنس هزینه دریافت نخواهیم كرد و میتوان امیدوار بود طرحی موفق باشد.