شـورای راهـبری برنامۀ جامع شهر اصفهان
در سازوکار جدید تهیه و تصویب برنامۀ جامع شهر، نهادی به نام شورای راهبری برنامه وجود دارد که تصمیمگیری را به سطح محلی نزدیکتر کرده و به عبارتی جنبۀ مردمی تصمیمات را پررنگتر میکند. این شورا، نهاد مشورتی شورای شهر و شورای عالی شهرسازی و معماری است و مسئولیت هدایت و نظارت بر روند تهیۀ برنامۀ جامع را بر عهده دارد. در شورای راهبری، نمایندگان بخش عمومی، بخش خصوصی و جامعۀ مدنی با حوزههای موضوعی متنوع و گسترۀ فعالیت شهری و استانی حضور دارند و فضایی بودن برنامه و توجه آن به محیط پیرامون را تسهیل میکنند. ریاست شورای راهبری برنامه با شورای شهر است که خود عالیترین نهاد سیاستگذاری در شهر میباشد. دبیران اداری و اجرایی این شورا، اداره کل راه و شهرسازی استان و شهرداری میباشند. شورای راهبری برنامه بر کلیۀ مراحل تهیۀ برنامه نظارت خواهد کرد و وظایف آن به قرار زیر میباشد:
- تدوین آییننامۀ داخلی شورای راهبری
- نظارت بر انتخاب و فعالیتهای مشاور مادر
- هماهنگی میان مشاورمادر، شورای شهر، شهرداری و ادارۀ کل راه و شهرسازی استان
- نظارت بر ارتباط مشاور مادر با مشاوران برنامههای موضوعی و موضعی
- ارتباط مستقیم و مستمر با سهمداران و تنظیم رابطۀ آنان با مشاور مادر
- نظارت، پیگیری و اطلاعرسانی همگانی در رابطه با مراحل پیشرفت برنامۀ توسعه از مجاری لازم
- نظارت بر تهیه وتأیید گزارش تشخیص، دستور کار، شرح خدمات خاص و برنامۀ جامع توسعۀ شهرمنطقه
- رسیدگی به اعتراضات از نحوۀ تهیۀ برنامه، اهداف برنامه و ...
اتاق اصناف اصفهان
این سازمان با هدف تقویت مبانی نظام صنفی تشکیل شده است.
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان
اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به عنوان یک نهاد مدنی در راستای توسعه پایدار کشور، به پشتوانه منابع انسانی توانمند و متعهد، ضمن تأکید بر تأمین منافع اعضای خود در جهت دست یابی به مصالح ملی برای تحقق محورهای ذیل فعالیت می کند: کمک به توسعه نظام اقتصادی کشور. کمک به ارتقای جایگاه بخش خصوصی. کمک به ایجاد فضای مساعد کارآفرینی و رفع موانع کسب و کار. کمک به ارتقای جایگاه جهانی ایران در حوزه اقتصاد. کمک به بالنده سازی تفکر اقتصادی جامعه و حضور مردم در اقتصاد فرا معیشتی. ارایه مشورت و مشارکت در فرایند تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های اقتصادی ارکان حکومت. ساماندهی مرجعیت اطلاعات و مشاوره دربخش های مختلف اقتصاد ملی و بین المللی. هدایت و ساماندهی تشکل یافتن فعالان اقتصادی کشور.
اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان
مسئولیت هماهنگی و تعامل بین تمامی دستگاههای زیر مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در سطح استان از جمله بانکها، بیمه ها، مالیاتی، اموال تملیکی و گمرک با اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان است و به استناد ماده 178 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان به عنوان نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی در جلسات شورای برنامه ریزی استان به نمایندگی از طرف دستگاه های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی شرکت میکند.به عبارت دیگر مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان به عنوان مقام ارشد و نماینده وزیر در سطح استان می باشد.
اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان
اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان به عنوان شعبه استانی وزارت راه و شهرسازی، ماموریتهای زیر را دنبال مینماید:
- تامین راههای كشور
- اداره امور ترابری كشور، پیریزی سیاست جامع هماهنگ برای آن و ایجاد توسعه، تجهیز، گسترش و نگهداری تاسیسات زیربنائی آن با توجه به مقتضیات توسعه اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و دفاع ملی
- تعیین مراكز جمعیتی مطلوب در سطح كشور به منظور برنامهریزی عمران منطقهای و استفاده بهتر از منابع سرزمین و جلوگیری از ایجاد مشكلات شهری در اثر توسعه ناموزون آنها و در نتیجه اتلاف منابع اقتصادی و انسانی كشور.
- مدیریت یكپارچه زمین با همكاری دستگاههای اجرائی.
- تامین رفاه اجتماعی در زمینه مسكن.
- مشاركت در ساماندهی بازار سرمایه در امر زمین و مسكن.
- كمك به حفظ تعادل اقتصادی از طریق اعمال سیاستهای تشویقی و استفاده از سرمایهگذاری در امر ساختمان و مسكن.
- راهبری تحقیقات ساختمانی به منظور ایمن سازی ساختمانها در قبال حوادث طبیعی، استفاده بهتر از منابع و مصالح محلی و افزایش كیفیت مصنوعات ساختمانی.
- هماهنگی و تمرکز در تهیه و اجرای طرحها.
اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان
اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان دارای اهداف ذیل میباشد:
- تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به منظور حفاظت از محیط زیست و تضمین بهرهمندی درست و مستمر از محيطزيست و همسو با توسعهپايدار
- پیشگیری و ممانعت از تخریب و آلودگی محیط زیست
حفاظت از تنوع زیستی استان
استانداری اصفهان
از مهمترین ماموریتهای استانداری در کنار مسئولیتهای عادی و اداری، حفظ عزت، اقتدار و صلابت نظام در حیطه استان است. استاندار به عنوان راس تشکیلات استانداری، عالیترین مقام دولتی استان است. استانداران در قلمرو مأموریت خویش به عنوان نماینده عالی دولت، مسئولیت اجرای سیاستهای عمومی کشور در ارتباط با وزارتخانهها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و سایر دستگاههایی که به نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده مینمایند. نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای انتظامی، شوراهای اسلامی شهر و شهرداریها و مؤسسات عمومی غیردولتی را عهدهدار خواهند بود. همچنین استاندار، رییس شورای برنامهریزی و توسعه استان است. به منظور هماهنگی و تصمیمگیری در امور برنامهریزی، توسعه و عمران استانها و نظارت برآنها و هدایت و تصویب طرحها در چهارچوب برنامهها، سیاستها و خط مشیهای کلان، در کلیه استانهایکشور شورا تشکیل میشود.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طبق ماده ۱۰ قانون پولی و بانکی کشور ایران، مسئول تنظیم و اجرای سیاست اعتباری و پولی بر اساس سیاست کلی اقتصادی کشور میباشد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جانشین بانک مرکزی ایران است که در تاریخ ۱۸ مرداد ماه ۱۳۳۹ تأسیس گردید.:
خانه صنعت و معدن استان اصفهان
به طور کلی اهداف این تشکل عبارتند از: ایجاد همافزایی، همکاری و هماهنگ کردن فعالیتهای خانههای صنعت، معدن و تجارت در استانها و کشور و به طور متمرکز در کلیه سطوح
خانه کارگر استان اصفهان
خانه کارگر برای هدایت وسازماندهی نیروهای مدافع حقوق محرومین و مستضعفان شکل گرفته تا در راستای تحقق اهداف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در جهت ایجاد شرایط مناسب و امکان لازم برای خودسازی معنوی و سیاسی و اجتماعی و شرکت فعال کارگران در رهبری کشور فعالیت نموده و در راه استمرار بخشیدن به انقلاب اسلامی و نظام قسط الهی و اجرای احکام الله وتداوم راه حضرت امام خمینی «قدس سره الشریف» در زمینههای صنعتی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی وسیاسی تا ظهور حضرت مهدی «عج» تلاش خواهد نمود. خانه کارگر استان اصفهان با هدف پیگیری مطالبات صنفی و حقوق کارگران و منسجم ساختن آنها در عرصههای اجتماعی تشکیل شده است.
خانه کشاورز
رسالت خانه کشاورز بررسی مشکلات ساختاری که مانع تحقق بسترها میشوند و دستیابی به زمینههای مساعد برای رشد و اعتلای کشاورزی است.
سازمان جهاد کشاورزی
رسالت جهاد کشاورزی انجام اقدامات وسیع و سریع در راستای محرومیت زدائی، افزایش تولیدات کشاورزی، توسعه و عمران روستاها، فراهم آوردن نهضتی همه جانبه برای مبارزه با فقر و محرومیت و توسعه و عمران روستائی است.
سازمان مدیریت و برنامهریزی
این سازمان از طریق هماهنگی و راهبری نظام برنامهریزی، بررسی، تهیه و تدوین برنامههای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بلندمدت، میانمدت و كوتاهمدت، سند آمایش، سیاستهای اجرایی امور اشتغال و سرمایهگذاری، تهیه و تنظیم، توزیع، ابلاغ، مبادله موافقتنامه و تخصیص اعتبارات، نظارت و ارزیابی برنامه و بودجه، نظارت براجرای طرحهای عمرانی و فنی (تملك داراییهای سرمایهای) ملی و استانی و اجرای نظام فنی و اجرایی، تدوین ضوابط و معیارهای فنی گزارشگیری از پیشرفت برنامهها و ارزیابی آنها، راهبری امور توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در سطح دستگاههای اجرایی و استقرار دولت الكترونیك، چرخه بهرهوری و نظامهای نوین مدیریتی در سطح استان و اجرای فعالیتهای آماری در چارچوب نظام آماری كشور و ظرفیتسازی جهت استفاده از سازوکارهای مشاركت عمومی- غیردولتی در اجرای پروژههای استان به دنبال پیشبرد ماموریت خود میباشد.
سازمان میراث فرهنگی
صنایع دستی در نیم قرن گذشته ، صنایع دستی به عنوان یکی از زمینه های فعالیتهای فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی در جوامع مختلف ،عامل بسیار مؤثری در توسعه ی همه جانبه ی کشورهای در حال رشد شناخته شده است. تعریف: صنایع دستی عبارت است از"مجموعها ی از هنر و صنعت که با بهره گیری از مواد اولیه بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید به کمک دست و ابزار دستی ساخته میشود به گونه ای که ذوق هنری ، خلاقیت فکری و مهارت سازنده آن را به نمایش می گذارد وهمین عامل وجه تمایز این محصولات از مصنوعات مشابه ماشینی و کارخانه ای است و علاوه بر آن فلسفه یک ملت را در خود جای می دهد." ویژگی های صنایع دستی بدون استثنا در تمامی تعاریفی که از صنایع دستی ارائه شده ، به ماهیت صنعتی آن اشاره شده است. ویژگی های ارزنده ای که در اینگونه صنایع موجودندعبارتند از: -نقش فرهنگی و هویت بخشی به یک ملت(داشتن بار فرهنگی) -عدم نیاز به سرمایه گذاری کلان در مقایسه با سایر رشته های صنعتی - قابلیت ایجاد و توسعه در مناطق مختلف(شهر ، روستا و حتی جوامع عشایری) - سهولت در ایجاد مراکز تولید -دارا بودن ارزش افزوده زیاد در مقایسه با صنایع دیگر -خودکفا و متکی به مواد اولیه داخلی -کمک به رشد و توسعه اقتصادی -داشتن زمینه های مناسب جهت صادرات
شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان
ماموریت شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ايجاد و بهرهبرداري از تاسيسات مربوط به تامين، انتقال و توزیع پايدار نيازهاي پايه آب شرب و بهداشتي و همچنين جمعآوری، انتقال، تصفیه فاضلاب و ایجاد امکان استفاده مجدد و يا دفع بهداشتي پساب مطابق با استانداردهای ملي میباشد. این شركت با توسعه، بازسازی و بهسازی شبکهها و تاسیسات آب و فاضلاب و بهرهبرداری بهینه از منابع و امکانات موجود، در صدد است تا خدمات آب و فاضلاب را با استفاده از روشهاي مختلف فني و اقتصادي و مطابق استانداردهاي ملي و بين المللي در اختيار جامعه هدف قرارداده و با اعمال مديريت عرضه و تقاضا در جهت ارتقای كيفيت خدمات مربوطه با رعايت حقوق ذينفعان و تامین رضایت مشترکین و با حفظ موازين زيست محيطي و رويكرد اقتصادي ایفای نقش مینماید.
شورای اسلامی شهر اصفهان
برای پیشبرد سریع برنامههای اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همكاری مردم با توجه به مقتضیات محلی، اداره امور هر شهر با نظارت شورایی به نام شورای شهر صورت گرفت. موارد زیر از جمله وظایف شورای شهر میباشد:
• انتخاب شهردار برای مدت چهار سال
• بررسی و شناخت كمبودها، نیازها و نارساییهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی و راهحلهای كاربردی در این زمینهها جهت برنامهریزی و ارائه آن به مقامات مسوول ذیربط
• نظارت برحسن اجرای مصوبات شورا و طرحهای مصوب در امور شهرداری و سایر سازمانهای خدماتی در صورتی كه این نظارت مخل جریان عادی این امور نگردد
• همكاری با مسئولین اجرایی و نهادها و سازمانهای مملكتی در زمینههای مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی بنا به درخواست آنان
• برنامهریزی در خصوص مشاركت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی با موافقت دستگاههای ذیربط
شهرداری اصفهان
شهرداری موسسه مستقل و عمومی است كه به منظور اداره امور محلی از قبیل عمران، آبادی، بهداشت شهر و تأمین رفاه و آسایش اهالی شهر و بعنوان زیستگاهی مطلوب برای شهروندان تأسیس شده است و مردم در اداره این امور مستقیما شركت و دخالت دارند. شهرداری دارای شخصیت حقوقی، استقلال مالی و اداری است و از خود دارای اموال، بودجه، درآمد، حقوق، تكالیف مخصوص و متمایز از دولت است. شهرداری اصفهان با پایبندی به ارزشهای اسلامی، ایرانی و انقلابی با برخورداری از مشارکتها و پشتوانه مردمی، مدیریت هماهنگ شهری و بهرهگیری از منابع، با رویکرد مدیریت کارآمد، اثربخش و مبتنی بر دانایی به اداره شهر و ارائه عادلانه خدمات با کیفیت مناسب و بهنگام در عرصههای مختلف به منظور ایجاد شهری اسلامی با محیط مطلوب زندگی و شاخصههایی چون آرامش، ایمنی، نشاط، امید و رونق اقتصادی برای شهروندان اقدام می نماید. شهرداری اصفهان ماموریت دارد با بهرهمندی از سرمایههای اجتماعی به ویژه مشارکت مردم در مدیریت شهر، کارکنان شایسته و توانمندسازی ایشان و همچنین استفاده از دستاوردهای نوین علمی موجب همافزایی در دستیابی به شهرداری و شهری سرآمد باشد.
• جلسۀ اول • 26 آبان 97
• مکان: اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان
• جلسۀ دوم • 10 آذر 97
• مکان: تالار شورای شهر، ساختمان شهرداری مرکزی
• جلسۀ سوم • 17 آذر 97
• مکان: عمارت تاریخی باغ زرشک
• جلسۀ چهارم • 1 دی 97
• مکان: عمارت تاریخی باغ زرشک
• جلسۀ پنجم • 15 دی 97
• مکان: تالار شورای شهر، ساختمان شهرداری مرکزی
• جلسۀ ششم • 29 دی 97
• مکان: تالار شورای شهر، ساختمان شهرداری مرکزی
• جلسۀ هفتم • 13 بهمن 97
• مکان: تالار شورای شهر، ساختمان شهرداری مرکزی
• جلسۀ هشتم • 27 بهمن 97
• مکان: تالار شورای شهر، ساختمان شهرداری مرکزی
• جلسۀ نهم• 27 بهمن 97
• مکان: تالار شورای شهر، ساختمان شهرداری مرکزی
• جلسۀ دهم• 18 اسفند 97
• مکان: عمارت تاریخی باغ زرشک
• جلسۀ یازدهم• 31 فروردین 98
• مکان: عمارت تاریخی باغ زرشک
• جلسۀ دوازدهم• 14 اردیبهشت 98
• مکان: تالار شورای شهر، ساختمان شهرداری مرکزی
• جلسۀ سیزدهم• 28 اردیبهشت 98
• مکان: عمارت تاریخی باغ زرشک
• جلسۀ چهاردهم• 25 خرداد 98
• مکان: عمارت تاریخی باغ زرشک
• جلسۀ پانزدهم• 10 تیر 98
• مکان: تالار شورای شهر، ساختمان شهرداری مرکزی
• جلسۀ شانزدهم• 22 تیر 98
• مکان: عمارت تاریخی باغ زرشک
• جلسۀ هفدهم• 12 مرداد 98
• مکان: تالار شورای شهر، ساختمان شهرداری مرکزی
• جلسۀ هجدهم• 6 شهریور98
• مکان: تالار شورای شهر، ساختمان شهرداری مرکزی
• جلسۀ نوزدهم• 11 آذر 98
• مکان: تالار شورای شهر، ساختمان شهرداری مرکزی